Welke producten verkopen goed?

welke producten verkopen goedWelke producten verkopen goed?

Online geld verdienen word steeds populairder en steeds meer mensen gaan aan de slag met verkopen via Bol.com of Affiliate Marketing. Wanneer ze beginnen lopen ze vaak tegen dezelfde vragen aan. Naar welke producten is veel vraag en wat verkoopt goed?

Misschien ben jij ook wel van plan om online geld te verdienen en vraag jij je ook af hoe je het beste kunt beginnen als je aan de slag gaan om online geld te verdienen. In deze tekst gaan we het hebben over producten die goed verkopen en de kansen die het bied voor jou als online verkoper/affiliate.

 

Hoe vind je winstgevende producten?

Wanneer je op zoek bent naar producten die je wil gaan verkopen is het goed om te zoeken naar producten die niet seizoensgebonden zijn.

Voorbeelden van seizoensgebonden producten is een sjaal of een zonnebrandcrème. In de winter zou je de sjaal goed kunnen verkopen en in de zomer zal de zonnebrandcrème misschien goed voor je verkoopcijfers zijn.

Het is beter om naar producten te kijken die je het hele jaar door kunt verkopen, ongeacht het seizoen of de weersomstandigheden.

Zoek naar producten waaraan je écht kunt verdienen

naar welke producten is veel vraag

Mocht je gaan verkopen via Bol.com dan is het verstandig dat je op zoek gaat naar producten waar een goede marge op zit. Een tip die je kunt volgen is om naar producten op zoek te gaan van minimaal €20,00 en waarbij je een goede marge hebt.

Je hebt namelijk te maken met allerlei kosten zoals verzendkosten en BTW kosten. Het heeft dus geen zin om producten te gaan verkopen waar weinig marge op zit. Mocht het product dan ook nog eens niet goed verkopen of je ontvangt veel retouren dan kan het zelfs zijn dat je verlies maakt op je producten. Dit is iets wat je natuurlijk ten alle tijden wilt voorkomen.

Doe productonderzoek

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een product te gaan verkopen waarbij jij denkt dat het wel goed verkoopt. Dit is niet de juiste manier.

Voordat je producten gaat verkopen is het goed om onderzoek te doen naar de vraag naar het product. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de ”best verkochte producten” om zo je inspiratie op te doen.

Zorg er dus altijd voor dat je productonderzoek doet, dit is heel belangrijk!

Hou rekening met de concurrentie(waar liggen mijn kansen?)

Alleen kijken naar de best verkochte producten heeft geen zin. Ook moet je kijken naar de concurrentie. Je kunt wel een product willen verkopen waar veel vraag naar is maar als de concurrentie moordend is dan zul je alsnog slecht of niet verkopen.

Onderscheid je van de concurrent

hoe kun je je onderscheiden van je concurrenten

Mocht er veel vraag zijn naar een product en je hebt veel concurrenten dan is het niet zo dat je per definitie kansloos bent. Je concurrenten kunnen bijvoorbeeld een slechte listing hebben, verkeerde afbeeldingen gebruiken of een minder goede reputatie hebben.

Een tip om je te onderscheiden van je concurrentie is om een product toe te voegen of een beter product te leveren.

Mocht je bijvoorbeeld zien dat er veel vraag is naar pannen, dan kun jij bijvoorbeeld een pan verkopen met een opscheplepel er bij. Wat je ook kunt doen is dat je een pannenset verkoopt in plaats van één pan. Dit is slechts een voorbeeld, maar op die manier kun jij je onderscheiden van je concurrent.

Succesvol worden en geld verdienen op het internet? Probeer hier het gloednieuwe product The Level Up Club voor slechts 4 euro!

welke producten kun je beter niet verkopenProducten die je beter niet kunt verkopen

Er zijn veel producten die je kunt verkopen en er liggen vele kansen maar er zijn ook producten die je beter niet kunt verkopen.

Een voorbeeld van een product die je beter niet kunt verkopen is: kleding.

Dit komt omdat je veel retouren kunt verwachten. Het komt vaak voor dat mensen kleding online bestellen die uiteindelijk toch niet goed bleken te zijn. Je raad het al, deze komen retour.

Ook is het moeilijk inkopen aangezien je te maken hebt met verschillende maten.

Hoe meer producten je retour gestuurd krijgt hoe slechter je reputatie word en dit is natuurlijk niet goed voor je business. Ook kosten retouren plat gezegd gewoon geld en dit is vanzelfsprekend ook niet de bedoeling.

Een ander voorbeeld van een product die je beter links kunt laten liggen zijn elektronische producten. elektronische producten kunnen makkelijk stuk gaan en je kunt ook hier weer veel retouren verwachten.

Daarnaast loop je ook het gevaar dat het elektronische product die je hebt verkocht niet aan de Europese normen voldoen. Wanneer je bijvoorbeeld een mobiele oplader hebt verkocht die bij de klant is ontploft dan kun je een enorme schadeclaim verwachten.

Als laatste kun je beter ook geen telefoonhoesjes gaan verkopen. De marges liggen enorm laag en de concurrentie is heel erg hoog. Ook heb je hier natuurlijk te maken met nieuwe telefoons die uitkomen. Als jij dan nog een grote voorraad hebt aan hoesjes van een ouder model dan kun je wel raden dat je deze moeilijker kunt gaan verkopen. Kortom, ga niet in deze categorie verkopen.

 

verkoop deze producten welWelke producten kun je wél verkopen?

Enkele voorbeelden van producten die je kunt verkopen zijn huis- en tuinproducten, baby producten en producten die te maken hebben met sport en hobby.

Deze categorieën zijn erg breed en er is altijd wel een product te vinden waar vraag naar is en de concurrentie laag is.

Kijk eens een tijdje om je heen in je eigen huis of in het huis van je vrienden of familie. Focus je op de producten die jij/zij hebben staan. Vaak kun je hier al productinspiratie opdoen.

Je zult versteld staan van wat je allemaal zult zien als je je aandacht er op focust.

Ga op zoek naar producten die mensen altijd nodig zullen hebben.

Hoe doe je nou product onderzoek?

Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen om de juiste producten te vinden. Deze zijn vaak betaald. Je kunt het echter ook gratis doen en we leggen je hieronder uit hoe je dit dan aan moet pakken.

Wanneer je een product hebt gevonden wil je natuurlijk weten hoe sterk de concurrentie is. Op Bol.com kun je naar de categorie gaan waar je product staat.

Stel je wilt een gootsteen organizer gaan verkopen. Je hebt een product gevonden waar je handig je aanrechtproducten kunt opbergen, bijvoorbeeld je vaatdoekje, afwasborstel en afwasmiddel.

Op Bol.com ga je dan naar de categorie. In dit voorbeeld ga je dan naar: huishouden >> opbergen >> gootsteen organizers. Nu kun je zien hoeveel concurrenten je hebt die soortgelijke producten verkopen.

Wat je wil is natuurlijk dat er zo weinig mogelijk concurrenten zijn maar dat de vraag naar het product erg groot is.

Het beste is om te gaan voor een product waarbij de concurrentie zich beperkt tot maximaal 7 a 8 pagina’s op Bol.com. Hoe minder hoe beter natuurlijk.

winkelwagenWinkelwagenmethode

Om te onderzoek of een product goed verkoopt kun je de ”winkelwagenmethode” toepassen. Dit is erg simpel om te doen.

Ga naar een product op Bol.com en doe net of je een bestelling plaatst. Bij het aantal producten dat je wilt bestellen zet je 500 neer. Je krijgt de volgende melding:

Het artikel kan niet in de gewenste hoeveelheid worden geleverd. We hebben het aantal stuks in je winkelwagentje gewijzigd naar: 223. 

In bovenstaand voorbeeld weet je nu dat de voorraad van de verkopen 223 stuks betreft. Hou dit artikel vervolgens in je winkelwagentje of herhaal de winkelwagenmethode een aantal dagen en je kunt zien hoe goed het product verkoopt.

Voorbeeld:

  1. Dag 1: 223 stuks op voorraad
  2. Dag 2: 215 stuks op voorraad
  3. Dag 3: 207 stuks op voorraad
  4. Dag 4: 195 stuks op voorraad
  5. Dag 5: 188 stuks op voorraad.

Nu kun je berekenen hoeveel stuks er gemiddeld dagelijks worden verkocht. In dit voorbeeld is het gemiddeld dagelijkse verkoop: 223-188 = 35 (verkocht in 5 dagen). 35: 5 (aantal dagen) = 7 stuks per dag.

Je hebt nu berekend wat de dagelijkse verkoop is van een product van de verkoper. Je weet nu dus dat gemiddeld 7 producten worden verkocht per dag van dat product, niet slecht toch?

Je kunt op deze manier voor jezelf beslissen of het de moeite waard is om een soortgelijk product aan te bieden. Mocht de concurrentie meevallen dan is het in dit voorbeeld geen slecht idee om het product aan te bieden. Uiteraard met de onderscheiding die je wilt maken van je concurrent.

Kijk eens op Marktplaats

Iedereen kent Marktplaats en je hebt er vast zelf ook wel eens op gekeken. Misschien heb je ook wel een iets verkocht op dit platform.

Welke producten verkopen goed op Marktplaats? In welke categorieën zijn de mensen actief en worden er veel biedingen geplaatst?

Op Marktplaats kun je natuurlijk ook je inspiratie op doen en kijken of daar misschien een product of categorie is waar jij actief in wilt zijn.

Marktplaats is een platform dat vraag en aanbod samen brengt. Eigenlijk is Bol.com niets anders op dat gebied. Het enige grote verschil is eigenlijk dat je bij Bol.com een bedrijf moet hebben om te mogen verkopen. Bij Marktplaats kun je als particulier terecht.

Maak het jezelf gemakkelijk en vind direct winstgevende producten

In dit artikel heb je kunnen lezen welk soort producten je wel en ook welke producten je beter niet kunt verkopen. Ook hebben we je laten zien hoe je zelf product onderzoek kunt doen. 

Deze methode is effectief maar erg tijdrovend. Het duurt dan vaak ook lang voordat je winstgevende producten hebt gevonden. Daarnaast is het met deze methode onzeker of je écht het juiste product hebt gevonden. Je hebt slechts een beeld van hoe vaak een product verkoopt, maar je hebt geen harde cijfers wat betreft kosten, omzet en concurrentie.

Gelukkig bestaat er ook een methode waar het vinden van winstgevende producten een stuk gemakkelijker wordt. 

Boloo product tracker

De methode waar we het in het over hebben is de Boloo product tracker, een onderdeel van Boloo. Met deze product tracker krijg je direct inzicht in de verkoopcijfers en potentie van een product op bol.com.

Het tracken van een product met Boloo op Bol.com werkt heel eenvoudig. Wanneer je een account hebt gemaakt ga je naar de product tracker applicatie. Als jij een bepaald product wilt tracken dan is het een kwestie van de EAN van een product kopiëren om deze vervolgens te plakken in de product tracker.  

Wanneer je dit hebt gedaan krijg je exact inzicht in de aantallen die zijn verkocht met de daarbij behorende omzetcijfers. Je kunt precies zien hoe vaak en voor hoeveel omzet een product per dag, week, maand en jaar verkoopt. 

Op deze manier heb je direct alle gegevens die je nodig hebt om de juiste producten in te kopen.

Boloo is meer dan een product tracker alleen

In het stukje hierboven heb je kunnen lezen dat een product tracker erg handig is om te gebruiken om de juiste producten te vinden. Boloo bestaat echter meer dan alleen uit een product tracker.

Het is een compleet platform waar je alles kunt vinden wat je nodig hebt om te verkopen via Bol.com. Je kunt onder andere je hele Bol.com store koppelen met Boloo zodat je precies inziet in je kosten, omzet en uiteindelijke winst.

Ook kun je gebruik maken van een geïntegreerde e-mailcampagne waardoor je automatisch e-mails kunt sturen naar je klanten nadat je een product hebt verkocht, dit kan handig zijn voor reviews op je producten zodat je meer zult verkopen.

Daarnaast zit een complete winstcalculator ook inbegrepen. Heb je een interessant product gevonden? Vul de inkoopprijs in en je krijgt direct een overzicht van alle kosten die je maakt bij het verkopen van een artikel. Zo betaal je onder andere commissie aan Bol.com, heb je kosten voor de verzending en verzendmateriaal.

Nu je inzicht hebt in de kosten kun je de verkoopprijs bepalen en beslissen of de marge (winstpercentage) hoog genoeg is om het product aan te schaffen.

Dit zijn slechts enkele mogelijkheden van Boloo. Meer weten? Check hier onze Boloo review

Ontdek de bol.com blueprint cursus

We hebben het beste voor het laatst bewaard. Boloo heeft namelijk ook een stap voor stap videocursus voor je klaar staan met zo’n 30 uur aan waardevolle informatie. 

Je leert letterlijk van A tot Z hoe je succesvol begint met het verkopen op Bol.com. In deze Blueprint cursus word je meegenomen door Skah van Bijnen, een ervaren en succesvolle Bol.com verkoper. 

Het mooie is dat ze je de mogelijkheid geven om 7 dagen gratis en vrijblijvend aan de slag te gaan met Boloo. Je kunt van alle functies gebruik maken en je krijgt dus ook toegang tot een volledige Bol.com cursus.

Ontdek hoe jij de juiste mindset kunt creëren en geld kunt verdienen op het internet!

 

 

 

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *